Vrijheid

Vrijheid..

Tijdens mijn wandeling met Ylva door het bos, gisterenavond, genoot ik van mijn vrijheid.

Vrijheid om in alle veiligheid, zonder angst voor wat dan ook te kunnen en mogen genieten van de rust, de natuur enz.

Vrijheid en vrede.

Niet overal op de wereld, zoveel plekken waar oorlog en geweld is, was er ooit een dag zonder oorlog, was er ooit echt vrede op de hele aarde? Ik ben bang van niet.

Ik vraag me al een tijdje af hoe die conflicten opgelost kunnen worden zonder wapen geweld, waar ligt de oorzaak en waar ligt de oplossing.

Wij leven in vrijheid…toch…..of valt dat eigenlijk ook een beetje tegen? Er is hier geen oorlog, dat is zeker waar. Hoe zit het met agressie en geweld, zijn er nog waarden en misschien normen. Geweld en agressie tegen anders denkende, anders geaarden, zorgpersoneel, conducteurs enz.

Komt het slechte in de mens naar buiten?

Grenzen worden verlegd, iets wat niet erg is en wat zeker moet, maar kunnen grenzen niet pas verlegd worden als er eerst sprake is van een duidelijke en innerlijke basis of houding.

Bewustwording en bewustzijn van je eigen echte persoonlijkheid. Geleerd hebben dat ieder mens een mens is zoals wij zelf met dezelfde basis behoeften en op zoek is naar de vervulling van die behoeften.

Gebruik je geweld en agressie dan komt dit meestal ook weer naar je terug is een van de wetten van de natuur ofwel karma. Gebruik je vrede, respect, geduld en mededogen dan zal ook dat naar je terug komen. Het begin ligt denk ik bij ons allemaal als persoon, in ons eigen leven. Waar liggen de verwondingen, waar liggen onze zwakke plekken en hoe zorgen ze dat we reageren zoals we reageren. Hoe willen we eigenlijk zelf gezien en behandeld worden en hoe kijken we naar de ander, wat zegt dit over ons zelf.

De oorlog in de wereld kunnen we niet direct oplossen maar wel kunnen we beginnen in onze eigen kleine wereld.

Categorieën Inspiraties, overdenkingen, gedachten.

Plaats een reactie

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close